Etwinning project: Cooking and Culture


Het project: Cooking and Culture

We gaan naar de uitwisseling toewerken in het verlengde van vorig jaar met het bestaande project: Cooking and Culture. Dit is te vinden op;




homepage – inspiratie – pakketten – cultureel koken


 
Cultureel koken



Dit vakoverstijgende schoolproject is bedoeld voor leerlingen van het basisonderwijs en de onderbouw van het middelbaar onderwijs.

  

Leerlingen verzamelen in de loop van het project informatie over de traditionele keuken van hun streek. Op deze manier komen de leerlingen meer te weten over de bij hen heersende tradities, de kookgewoonten van vroegere generaties, en leren ze ook de tradities van hun partners kennen door informatie met hen uit te wisselen. Ze zullen in staat zijn verbanden te leggen tussen de keuken van een bepaald gebied en de plaatselijke geschiedenis door de vroegere sociale situatie en economische en technologische ontwikkelingen te onderzoeken. Tijdens dit project leren de leerlingen hoe ze informatie moeten verzamelen, vergelijken en ordenen, hun kennis te delen met de anderen, te communiceren, digitaal materiaal te creëren en ICT-hulpmiddelen te gebruiken.


 
De leerlingen:

• Leren om de ontwikkeling van bepaalde gewoonten op het gebied van voedselbereiding door de jaren heen te bespreken door de gewoonten van vroegere generaties te vergelijken met de gewoonten van de huidige generatie.

• Ontdekken het verband tussen voedselbereiding, levenswijzen en sociale ontwikkelingen.

• Doen hun voordeel met de kennis die zij hebben opgedaan bij andere vakken, zoals geschiedenis, aardrijkskunde, godsdienst, staathuishoudkunde etc.

• Leren zoeken volgens een specifieke methodologie voor betrouwbare websites en hulpmiddelen.

• Ontwikkelen technologische vaardigheden door kennis te maken met de mogelijkheden die web 2.0 biedt (door het maken van wiki’s en blogs)

• Hebben de mogelijkheid om gebruik te maken van multimediahulpmiddelen om foto’s te presenteren of online-spellen en leerzame activiteiten te creëren.



1. Beginactiviteiten: NOV.-DEC.

Voor leerkrachten:

Leerkrachten kunnen eerst afspreken elkaar te ontmoeten in de TwinSpace om het type onderzoek, de te volgen methode en de te gebruiken hulpmiddelen vast te stellen. In deze fase worden de afzonderlijke doelen van het project en de evaluatiemethode bepaald.

Eerste stap:

Teneinde de leerlingen met elkaar te laten kennismaken en hen eenvoudig in groepjes te kunnen verdelen, stellen we voor om een van de ijsbrekermodules op het eTwinning-portaal te gebruiken. De leerlingen kunnen bijvoorbeeld leren over nettiquette en veilig internetten. U kunt ook een profielblad maken waarop zij wat informatie over zichzelf invullen en uploaden naar de TwinSpace. Op deze manier raken ze vertrouwd met de TwinSpace en kunnen ze de mogelijkheden ervan verkennen.


Tweede stap:

De leerlingen worden op de hoogte gebracht van de doelen en doelstellingen van het project en horen op welke manieren ze onderzoek kunnen doen. Indien er bij het onderzoek online-hulpmiddelen worden gebruikt, adviseren we u om de leerlingen de relevante richtlijnen aan te reiken zodat zij deze hulpmiddelen op een veilige en doeltreffende manier kunnen onderzoeken.


Tips:

Probeer alle activiteiten interactief te maken in plaats van parallel. Daarnaast is het nuttig voor de leerlingen om te leren het materiaal met een kritische blik te bekijken en de informatie niet alleen maar te kopiëren.



 
2. Consolideren: JAN. - half FEBR.

Elke school begint met het verzamelen van geschreven en gesproken materiaal. Onderwerpen kunnen bijvoorbeeld zijn:

1. Verschillende dagelijkse maaltijden (ontbijt, lunch, avondeten, tussendoortjes) en eetgewoonten

2. Verschillende feestdagen

• Kerstdiner

• Paasdiner

• Speciale nationale feestdagen met speciale gerechten of maaltijden

• Verschillende culturen met elkaar vergelijken



3. Nationale specialiteiten

• Traditionele gerechten



4. Veranderingen in eetgewoonten: historisch perspectief

• Vraaggesprekken met ouderen

• Informatie opzoeken



5. Recepten van favoriete gerechten uitwisselen

• Recepten uitwisselen

• De recepten volgen en gerechten bereiden

• Foto’s maken van het bereidingsproces en de eindresultaten



 
half FEBR.-MRT

De verzamelde informatie kan worden geüpload naar de TwinSpace, waar de partnerscholen deze kunnen lezen en commentaar en opmerkingen kunnen toevoegen. Op dit punt is het aan te bevelen om de leerlingen in gemengde teams van beide scholen een kritisch oordeel te laten geven over het materiaal van beide partnerscholen.

In het geval van de grote feestdagen (Kerstmis, Pasen, carnaval etc.) dienen de leerlingen zich te richten op de voedingsgewoonten en de tradities in hun omgeving.

Oudere leerlingen kunnen tegelijkertijd ook onderzoek doen naar de omstandigheden die verband houden met de ontwikkeling van dagelijkse eetgewoonten, zoals de ontwikkelingen op het gebied van de landbouw en veehouderij, de handel en de industrie. Ook kunnen ze onderzoek doen naar hun onderwerp vanuit het perspectief van economische ontwikkelingen en veranderingen, immigratiepatronen, religieuze overtuigingen etc.

Tips

Probeer om de leerlingen ook gesproken materiaal in hun onderzoek te laten opnemen, bijvoorbeeld vraaggesprekken met ouderen over hun herinneringen en gewoonten op het gebied van voeding. Zorg dat ze het auteursrecht hebben op de afbeeldingen die ze gebruiken.


 
3. Afronding:  APRIL-MEI

De ene school kan de andere ook ondervragen over de voedingsgewoonten rond belangrijke feestdagen en hun bevindingen over de cultuur van hun partner daarna presenteren in de vorm van podcasts, fotogalerieën etc. die kunnen worden geüpload naar de TwinSpace. Deze vraaggesprekken kunnen worden gevoerd in een chat-sessie of met behulp van andere communicatiemethoden, zoals Skype.



 4. Resultaten

• Afhankelijk van hoe u ervoor gekozen hebt het project in te vullen, kan/kunnen onderstaand(e) result(a)at(en) worden bereikt;

• Een webpagina of online-magazine met recepten, interviews, historische of culturele wetenswaardigheden en aspecten van het dagelijks leven, teksten, afbeeldingen en video- of geluidsbestanden die de leerlingen hebben opgenomen en verzameld. De leerlingen kunnen ook blogs, wiki’s, leerzame games en interactief digitaal materiaal creëren.



 5. Vervolgopties

• Beide partners kunnen een speciale festiviteit organiseren waarbij traditionele gerechten worden gepresenteerd. De ouders en grootouders van de leerlingen kunnen aan deze festiviteit deelnemen door de leerlingen te vertellen hoe ze de gerechten volgens traditionele recepten moeten bereiden. Als een leerlingenuitwisseling tot de mogelijkheden behoort, kan een speciale festiviteit worden georganiseerd, waarbij de lokale keuken van beide kanten gepresenteerd wordt.

• De scholen kunnen een forum opzetten over het belang van cultuur en de intrinsieke kennis die erin besloten ligt.

• De scholen kunnen een expositie organiseren die is samengesteld uit foto’s en traditioneel vaatwerk.

• De leerlingen kunnen voor op hun school een folder maken over hun werkzaamheden en de resultaten.



Audacity - Sound Processing Software:


Exe:


Magazine factory:


Wiki:




Vakken: Burgerschap, Cultuurgeschiedenis, Geschiedenis, Gezondheidsstudies, Godsdienst, Kunst, Muziek, Staathuishoudkunde

Leeftijdsgroep: 8-16

Niveau: Gemiddeld

Duur: 1 schooljaar

ICT-hulpmiddelen: Audioconferentie, Publiceren op het internet, Virtuele leeromgeving (virtuele gemeenschappen, klassen, ...)



-       De leerlingen gaan in 2-tal werken

-       Er ontstaan 10-12 recepten per school

-       Bundelen in boekje