vrijdag 20 april 2012

Do. 19 april 2012 - Lessen, Gardameer en afscheidsfeest

Tijdens het ontbijt keken we uit over de bergen en zagen verse sneeuw ! Het had gisteravond geregend en in de bergen betekent dat: sneeuw...

Het is wel erg frappant, telkens als ons dagprogramma afgelopen is begint het te regenen (Dankjewel, Piet Paulusma!).

Deze ochtend begonnen we met lessen op school. Onze leerlingen werden in groepjes verdeeld en gingen lessen volgen; o.a. Duits, Engels, Italiaans.

Daarna was er tijd om te relaxen. Juf Kivits ging ook even inkopen doen, want meneer van de Beemt liep al heel de tijd te zeuren om échte Italiaanse Parmezaanse kaas. Die zal 'ie krijgen ook !

Weer lunchen op school. Vandaag hadden we penne met tomatensaus, vis met sla en wortelen. Dat was lekker !

's Middags naar het Gardameer. We werden door de bus afgezet en hebben toen een flinke wandeling langs het Gardameer gemaakt. Het was een gezellig samenzijn.
In Riva del Garda heeft iedereen nog voor souvenirs kunnen shoppen. Sommige leerlingen kwamen met flinke souvenirs aanzetten, anderen kozen ervoor om een lekkere 'gellati' te verorberen....

We werden weer door de bus opgehaald en 'Alonzo' reed ons weer naar het volgende adres; Castel Toblino. Het was een mystiek iets, want de wolken kwamen weer flink aandrijven! Het kasteel was al erg oud en we hebben het van binnen en van buiten goed bekeken. Veel foto's gemaakt; binnen in het restaurantdeel gekeken; een geheime sluiproute gezien; de wijnkelder bezocht; gekeken bij een heuvel met Taxusbomen, waarover werd verteld dat daar vroeger waarschijnlijk mensen zijn begraven...

Het volgende adres was het gemeenschapshuis in Sarche (spreek uit: 'Sark'). We werden welkom geheten door de directrice van school.
Daar zijn we verwend met een bord echte 'spaghetti carbonara', erg lekker !! De spaghetti om de vork draaien en die richting mond brengen ging niet iedereen makkelijk af...
De volgende gang was heerlijke stukken vlees met gebakken (hele) aardappelen en wortelen. Daar werd goed van gegeten, want iedereen was erg hongerig na zo'n aktieve dag ! Het toetje was ook lekker, een soort cake.

Ondertussen werden er allerlei instrumenten gestemd voor de optredens van twee livebands. Die bands bestonden ook voor een deel uit leerlingen van de Scuola Media. Er werd erg goed gezongen en veel geapplaudisseerd!

Daarna volgde de afsluiting door de directrice. Juf Kivits heeft toen ook nog een dankwoordje gericht aan de docenten, de leerlingen en hun ouders. Zelfs een stukje Italiaans !!
Helemaal op het laatst kregen we namens de gemeenschap 2 boeken over de regio aangeboden.

Eenmaal terug bij het hotel, eigenlijk meteen naar de kamer, want het was al 22.30 uur en morgen wacht ons weer een lange dag.

Toen de leerlingen naar boven waren heeft meneer Janssen de bestelde pizza's opgehaald. En, nee, die zijn nog niet opgegeten, maar die nemen we mee voor morgen in de bus, zodat we tijdens het eten ervan nog even terug kunnen denken aan onze geweldige tijd in 'Bella Italia'.

Programma vrijdag 20 april:

8.00 uur ontbijt

9.00 uur vertrek

Op de heenweg hebben we er 15 uur over gedaan, dus we verwachten vrijdag rond 00.00 uur aan te komen, afhankelijk van de drukte op de weg.

We houden jullie morgen op de hoogte van het verloop van de terugreis !!!

Groeten van een vermoeide groep leerlingen en docenten die hier in Italië een geweldige tijd hebben gehad !!

Ciao !!

1. hoi wij wensen jullie een goede reis terug en dat de kids mevr kivits toch wel even toegezongen hebben op haar verjaardag

gefeliciteerd met je verjaardag namens ons

ouders en broers van monica

2. Wat is het toch leuk om zo mee te kunnen genieten van jullie reis.
    Leuke foto's en met dank aan Mevr. Kivits voor het plaatsen van de gezellige, begeleidende teksten (klopt het tijdstip waarop dit geplaatst is? Mocht dit zo zijn, is een extra kopje koffie vandaag op zijn plaats)
    Hopelijk hebben verloopt de terugreis zo voospoedig als de heenreis.

Tot over 13 uur....

Groet,
    Mona

Kaarsjes op de koude pizza voor de verjaardag van Mevr. Kivits?